Dette er de mest populære gruppetimene

gruppetimer-sammen_TSA_03

HØY INTENSITET. Tabata er den desidert mest populære gruppetimen hos Sammen. FOTO: TORIL SUNDE APELTHUN

Høyintensiv trening er i vinden.

Dette er de mest populære gruppetimene

1. Tabata

2. HIIT (High-intensity interval training)

3. Yoga & Pilates (Body & Mind)

4. Step

5. Zumba

6. Slyngetrening

7. RåSTERK

8. Funksjonell trening (trening som er gunstig og lett overførbar til hverdagen vår)

9. Kroppsvektstimer (timer med minimalt utstyr)

10. Sykkel- og mølletimer

– Vi pleier å booke time mens vi er på vors i helgen, hvis ikke risikerer vi å ikke få plass, sier Miriam Myhre.

Sammen med venninnene Guro Mangen, Ida Dokken og Kristin Langvandsbråten utgjør er hun en del av «Tabata-gjengen». En jentegruppe som nesten aldri går glipp av Tabata på mandager.

Cross-fit light

– Man vil gjerne kjenne at man har trent litt, forklarer Omar Eide, på spørsmål om hvorfor disse gruppetimene har blitt så populære.

Eide er Markedskonssulent i Sammen Trening, og viser til statistikk som viser at denne typen trening er desidert mest populær, etterfulgt av HIIT, som er en forkortelse for «High-intensity interval training».

Trenden kan, ifølge Eide, forklares med at treningsformer som Cross-fit har vært meget populære de siste årene.

– Tabata er en litt snillere form for crossfit, hvor man får trent hele kroppen samtidig som man får opp pulsen.  

Det er også mindre fare for skader, fordi man unngår tunge løft.

– Alle kan være med

Tabata instruktør Anna Lønning Giertsen mener populariteten skyldes at det er en effektiv og intensiv treningstime.

– Man får trent mest mulig på kortest mulig tid. Så er det selvfølgelig veldig gøy musikk og alle kan være med

Deltakerne på timen til Anna sier seg enige og mener det er en treningstime som gir dem både styrke og kondisjon.

– Man slipper å planlegge treningen selv og så er det ganske lette øvelser, sier Ida Dokken, og legger til at Anna er en av de mest populære instruktørene.

 

 

 

Tabata:

-Høyintensiv gruppetrening

-Intervaller med 8 forskjellige øvelser

-Trener både styrke og kondisjon